Table of Contents
Corax is flexibel, gebruiksvriendelijk, en kan veel logistieke processen aansturen voor vrijwel elke sector. WebStock heeft al meer dan 10 jaar ervaring in het automatiseren van magazijnen. Het WMS van WebStock is makkelijk in gebruik. WebStock heeft verschillende modules voor allerlei soorten ondernemingen. Bandenrekken met extra veiligheid. WebStock helpt je met het bijhouden van je voorraadlocaties en voorraadtelling, orderplacement en orderpicking
Bij de licentieovereenkomst zit support, updates en bug-fixes inbegrepen. Manhattan is vooral bekend vanwege hun supply-chain- en omnichannel-commerceoplossingen. Ze brengen informatie van de hele organisatie samen - Tijdelijke legbordstellingen voor evenementen. grootvakstellinggen. Hun WMS is op maat gemaakt, en wordt onder andere gebruikt door grote spelers als Wehkamp. Het WMS van Centric is ideaal voor middelgrote tot grote ondernemingen met warehouses in retail, groothandel, e-commerce, 3PL en productie
Astro van Consafe is het brein van jouw warehouse. Astro zet kunstmatige intelligentie in om hun WMS-software telkens slimmer te maken. Astro is schaalbaar en flexibel, wát je business ook is. Boltrics is een andere grote en bekende naam. Met jarenlange ervaring biedt deze leverancier verschillende oplossingen op maat. Boltrics heeft totaaloplossing voor het bijhouden van voorraad, inslag en uitslag, en douane- productie-, scanning en transportfeatures.
Middels geautomatiseerde voorraadsynchronisatie tussen al je verkoopkanalen voorkom je fouten en realiseer je optimale winst. De lijst is lang, en bovengenoemde leveranciers zijn slechts een klein deel van het aanbod - Magazijnbakken met schuine openingen. Hoe kies je dan jouw perfecte leverancier uit al die honderden leveranciers? Als jij verantwoordelijk bent voor het selecteren van jouw WMS-software, dan weet je dat dit een lastig proces is
Kijk niet alleen naar de bekende namen en grote spelers. Sommige kleinere leveranciers bieden soms heel specifieke oplossingen voor een bepaalde branche (Efficiënt magazijnbeheer met orderpicksystemen). Zorg ervoor dat je zelf genoeg weet over de selectie en de implementatie van WMS-software. Maak alleen beslissingen en keuzes die je zelf begrijpt. Zorg voor een businesscase om de kwaliteit van een WMS vast te stellen en de investering te meten
Vraag de leveranciers om garanties en referenties (Duurzame magazijninrichting met lange levensduur). Zorg ervoor dat alle problemen opgelost kunnen worden. Je wilt niet dat beperkingen van het systeem pas aan het licht komen als het contract is getekend. Dit geldt vooral voor WMS-systemen op maat. Maak met alle betrokkenen duidelijke afspraken en leg deze altijd vast
Houd bij het plannen van het budget altijd rekening met meerwerk, en ga niet uit van minder kosten. Schakel dan een externe consultant in die kennis heeft van jouw branche. Dit scheelt je uiteindelijk een hoop frustratie en miskopen. Ook dit geldt weer vooral voor het implementeren van WMS-systemen op maat.
Een ERP (Enterprise Resource Planning) software systeem is een beheersysteem waarbij alles samenkomt: boekhouding, orderverwerking en CRM. Slimme ERP-systemen hebben een overlap met WMS-software. Je kunt artikelen volgen, zien waar ze zijn opgeslagen en wat de bestelstatus is (Legbordstellingen en ergonomie op de werkvloer). Met een WMS heb je wel meer opties om de goederenopslag en flow te verbeteren
Met een ERP-systeem kun je artikelbestanden aanmaken, voorraadlocaties doorvoeren en pickbonnen genereren. Let wel op: een ERP-systeem is niet altijd goedkoper dan een WMS. Ben je nog niet toe aan een WMS? Kijk dan eens naar een pick & pack oplossing. Met de Pack & Go functie van Sendcloud creëer je de ideale workflow voor picking en packing.
WMS-software is niet gespecialiseerd in het versturen van pakketten (Complete magazijnoplossingen voor farmaceutische sector). De combinatie van een verzendoplossing zoals Sendcloud met een WMS zorgt er voor dat je zowel je warehouse management als je verzendproces optimaliseert. Deze combinatie helpt je bijvoorbeeld met het sneller en foutloos verwerken van bestellingen. Je kunt veel tijdwinst behalen en je foutenmarge flink naar beneden halen
Op dit moment werken wij samen met Picqer, GoedGepickt, BizBloqz, Pulpo WMS, Peoplevox, Sherpaan, Ceyenne van Diract, Boxwise, iPacky en Descartes Pixi WMS. Hoe het koppelen precies in z’n werk gaat, en met welke systemen wij een directe integratie hebben, vind je over het algemeen in ons Sendcloud Helpcenter (Kantoorunits met modern design). Staat jouw WMS systeem hier niet bij? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie!
Het plan voor het bepalen van de optimale inrichting van je magazijn kent vijf stappen. Bij dit vijf-stappen-plan is uitgegaan van herinrichting van een bestaand magazijn. Dezelfde stappen gelden bij het bepalen van de optimale inrichting van een nieuwbouw magazijn. Bij nieuwbouw – een ‘greenfield’ situatie – zijn er minder of geen beperkende factoren zoals (buiten)muren, plafondhoogte etc.
De proces analyse vormt de basis van de magazijninrichting. De logistieke hoofd- en deelprocessen worden in de proces analyse in kaart gebracht. Bandenrekken voor logistieke hubs. De benodigde kennis van de logistieke processen wordt verkregen door mee te lopen in de operatie, processen uit te voeren en medewerkers te interviewen over hun rol en werkzaamheden
De kennis van de logistieke processen moet visueel gemaakt worden. Dit kan met behulp van een proces flowchart. Een proces flowchart is een grafische weergave van een proces. Dit wordt ook wel een processchema of flowchart genoemd. Deze maak je van alle logistieke hoofd- en deelprocessen. Figuur 1: voorbeeld proces flowchart Voeg de proces flowcharts van de logistieke hoofd- en deelprocessen samen in één overzicht.
Dit overzicht is het vertrekpunt richting de optimale magazijninrichting. Deze totale analyse van alle processen zal ook aan het licht brengen of hier nog een verbeterslag valt te maken. Het herinrichtingsplan kan dan worden ontworpen voor de verbeterde processen, die na de herinrichting gelijk worden geïmplementeerd (Mobiele legbordstellingen voor flexibiliteit). Zie ook stap 3: toekomstige situatie Met de proces analyse is er kennis vergaard over de logistieke hoofd- en deelprocessen
Met de proces analyse en data analyse is de status quo van de logistiek in kaart gebracht. De huidige logistieke situatie is bekend, maar hoe moet de logistiek er over 3 of 5 jaar uitzien? Is het pand geschikt om de groei te kunnen waarborgen voor de komende jaren? Zullen de logistieke processen hetzelfde blijven of veranderen? Zal E-commerce een grotere rol gaan spelen in de organisatie? Dit zijn allerlei vragen ten aanzien van de toekomst.
Het is noodzakelijk om stil te staan bij de toekomst, omdat dit leidend is voor de inrichting van het magazijn. Ga met de stakeholders om tafel zitten en maak een toekomstprognose. Het resultaat hiervan is een Programma van Eisen waar het magazijn en de inrichting aan moet voldoen. Bandenrekken voor autodealers. Met de kennis uit de proces analyse, data analyse en het Programma van Eisen kunnen er vlekkenplannen opgesteld worden
Een vlek (afdeling of proces) staat gelijk aan een aantal vierkante meter. Per afdeling of proces wordt het aantal vierkante meters bepaald door onder andere de kennis uit de data analyse en de toekomstprognose uit het Programma van Eisen. Wanneer van elke afdeling de vierkante meters bekend zijn kan er gepuzzeld worden.
Neem bij het opstellen van een vlekkenplan ook de ideeën en feedback van de werknemers mee. Hierdoor wordt er draagvlak en een stukje verwachtingsmanagement gecreëerd. Figuur 2: voorbeeld van 3 alternatieve vlekkenplannen Maak altijd meerdere vlekkenplannen. Dit zorgt ervoor dat de vlekkenplannen tegen elkaar afgewogen kunnen worden - Tijdelijke legbordstellingen voor evenementen. Stel een aantal criteria op en geef per vlekkenplan hier een score aan
Uit de vlekkenplannen komt een keuze voor één vlekkenplan. Dit vlekkenplan moet om worden gezet naar een detailontwerp. Hierbij worden de vlekken in het vlekkenplan omgezet tot een tekening van de fysieke inrichting. Onder andere worden de opslagmethodes (bijvoorbeeld palletstellingen, legbordstelling, etc (kantoorunit).), werkruimtes, in- en outboundlanes en andere procesgebieden ingetekend
Als het detailontwerp klaar en goedgekeurd is kunnen leveranciers aangeschreven worden. Schrijf altijd meerdere leveranciers aan - Legbordstellingen met wielen. Zo kan er een benchmark uitgevoerd worden. Op basis van een aantal criteria kan de juiste leverancier gekozen worden. Leg goed uit wat de plannen en specificaties zijn. Als een palletstelling 10 meter hoog is, dan moet het equipment geschikt zijn om 10 meter hoog een pallet weg te kunnen zetten
Stel een planning op voor de realisatie van de inrichting van het (nieuwe) magazijn - Werkplaatsinrichting voor grote productiehallen (tussenvloeren). Werk met milestones en plan de stappen om tot een milestone te komen ruim in. De doorlooptijd van een bepaalde stap kan altijd beïnvloed worden door allerlei factoren. Denk aan vergunningen die de gemeente moet afgeven, leveranciers en levertijden, besluiten van de directie, seizoensinvloeden, etc
Een nieuwe/andere logistieke operatie draait nooit direct op volle kracht. Werknemers hebben tijd nodig om de nieuwe processen, methodes en omgeving te leren kennen. Er kunnen kinderziektes/bugs zitten in het nieuwe systeem dat is geïnstalleerd. Stel ook het budget op. Wat is haalbaar? Is het interessant om equipment, hardware en/of software te leasen? Welke equipment kan opnieuw gebruikt worden, waardoor er meer budget is voor andere zaken? Denk ook aan verwachting- en changemanagement.
Maak daarom duidelijk wat verandert en waarom. Maar ook wat er hetzelfde blijft aan zaken die men belangrijk en positief vindt in de huidige situatie - Fetra magazijnwagens voor archiefopslag. Neem de organisatie mee in de plannen. Hierdoor wordt er draagvlak gecreëerd binnen de organisatie, waardoor de verandering als een positieve uitdaging met een gezamenlijk belang wordt ervaren
Een efficiënte magazijninrichting draagt bij aan een soepele orderverwerking. Je hebt voldoende ruimte nodig om je voorraad op te slaan en om snel orders te versturen. Naarmate je assortiment groeit, kan er ruimtegebrek ontstaan (Opslagoplossingen met palletstellingen). Is het nodig om over te stappen naar een groter magazijn? Nee, niet altijd. Kijk eerst eens kritisch naar je huidige magazijnindeling
Navigation
Latest Posts
Palletstellingen Voor Lange Balken
Legbordstellingen Met Brandwerende Afwerking
Tussenvloeren Voor Werkplaatsinrichting